آرمان
کریستوفر نولان
زندگی
کریستوفر نولان در لندن بدنیا آمد و دوران کودکی را در لندن و شیکاگو گذراند.میگویند در کودکی به گیاهشناسی علاقه داشته و با دوربین سوپر ۸ پدرش از گیاهان و اسباب بازی هایش فیلم میساخته. نولان در مدرسه خصوصی هایلربوری تحصیل میکند.مدرسهای در هردفوردسیر انگلستان. بعد در دانشگاه هنر انگلستان. نولان در همان زمانها ۳ فیلم کوتاه ساخت و بعد از آن با اما توماس ازدواج کرد. (۱۹۹۷) بعد نولان شروع به ساخت فیلم بلندش کرد.[۱] حرفه
نولان اولین فیلم بلندش به نام تعقیب را در ۱۹۹۸ ساخت و نویسندگی و کارگردانی و تهیه کنندگیاش را به عهده گرفت . نولان در سال ۲۰۰۰ فیلم یادگاری(Memento) را ساخت. در این فیلم گای پیرس بازی کرد و چهار و نیم میلیون دلار بودجه در نظر گرفت. گویی فیلمهای کریستوفر رفته رفته پخته تر میشدند.نولان در فیلم بعدی اش ( بی خوابی ) از آل پاچینو استفاده کرد و با یک سناریو جذاب و ۴۶ میلیون دلار آن را به پرده سینماها برد. در ۲۰۰۴ نولان قصد ساخت فیلمی با جیم کری را داشت و آن موقع فیلم نامه ای هم نوشته بود اما چون اسکورسیزی به موازات او فیلم هوانورد را می ساخت نولان این فیلم را کنسل کرد. فیلم بعدی نولان پنجمین بتمن تاریخ بود. بتمن آغاز میکند بعد از شکست تجارری فجیع فیلم بتمن و رابین روی پردهها آمد و نولان این بار نقاب بتمن را به کریستین بیل داد.(Batman begins) با بودجه ۱۵۰ میلیون دلار اکران شد و به خوبی فروش کرد. بعد از همکاری با کریستین بیل و مایکل کین در بتمن آغاز میکند نولان از آنها به همراه هیو جکمن و اسکارلت جوهانسون فیلم پرستیژ را ساخت که موضوعی نا متعارف داشت و بسیار دیدنی از آب درآمد. نولان برای ساخت این فیلم تهیه کنندگی و نویسندگی و کارگردانی بودجه ۴۰ میلیون دلار در نظر گرفت. فیلم درخشان بعدی او شوالیه تاریکی (the dark knight) ود و باز هم کریستین بیل و مایکل کین در آن فیلم حضور یافتند.فیلم با بازی فوقالعاده هیت لجر همراه بود و فروش خیره کنندهای همراه بود..[۲]
خصوصیات آثار
مهمترین خصوصیت آثار نولان، شکستن خط زمانی و ساختار پازلی روایت است. نحوهٔ روایتی که بیش از همه در فراموشی به چشم می خورد. ( شوالیه تاریکی تنها فیلم اوست که از نظر داستان گویی متعارف روایت می شود) دیگر خصوصیت آثار او ساختار تا حدودی روان شناسانه فیلم هایش است که گاهی یاد آور فیلمهای استنلی کوبریک می شود. فیلمشناسی
|